Gaiak

Gaiak

denetarik [303 resultados]

Dokumentua Zatia Otros temas del fragmento Sumario
D-001 A13 aldaketak Lesaka asko aldatu da. Emakumeek saskia buruan zeramaten, jendeak kalean solas egiten zuen, ez ziren haserretzen, elkartasun gehiago zegoen.
D-025 A06 herria: Berroeta, egoera Jendeak herria uzten zuen, baina orain badaude berriz ere zenbait bikote gazte. Herriko egoera eta lasaitasunaz hitz egiten du. Agurra.
EE-003a A01 errepidea: berria Olague kanpotik doan errepidearen zatia ireki dute eta herritik ia ez da inor pasatzen. Errepide berritik pasatu den lehenengo autoa.
I-001 A10 Basaburu Nagusia eta Basaburu Txikiko herriak.
I-001 A20 Gurasoek kontaturiko konturik badakien.
I-001 A09 ogibideak: alkatea Bere aita herriko eta ibarreko alkatea zen. Behor gainean ibiltzen zen, Jauntsaratsera bileretara joan behar zuenean.
I-001 B11 Mariak beste emakume batekin zenbait jenderi buruz hitz egiten du. Aspaldiko ezagunak nola dauden eta haien osasunaren inguruan dihardute.
I-001 B13 Berriz ere jende gehiagori buruz hitz egiten dute. Gizon bat ere sartzen da pixka batean elkarrizketan. Nonbaitera joan zen eta aste osoan eguraldi txarra egin omen zuen. Beste zenbait pertsonari buruz aritzen dira.
I-001 B14 Gaztetan ongi egon eta horrela gelditu beharko ginateke. Denbora bateko dantzaldiak. Berrogeita hamar baino gehiago egoten ziren dantzan. Denbora hartan ez zutela atera behar uste zuten.
I-001 B15 txantxa - erlijioa: fedea "Jainkoak estutzen du baina ez du itotzen" esaeraren inguruan aritzen da María gizonarekin. Jainkoak laguntzen al du?
I-001 B16 txantxa Erretzearen kontuaz adarra jotzen diote elkarri Mariak eta gizonak.
I-001 B02 izen-abizenak Bere ama Berueten jaio zen. Amaren eta bere familiaren izen abizenak.
I-001 B03 Txikiak zirenean gurasoak ez ziren kontuak kontatzen aritzen. Eta amak kontatzen bazituen ere ez ditu berak kontatuko. Ikertzailearen aitaren adina, bere ama non dagoen ...
I-002a A03 Hil zen emakume baten familia. Bi emakume Burlatan egon ziren.
I-002a A04 Elikadura: Bazkaria Belarra sartu ote duten. (05.40") Ospitalean egon zen gizon batek azkenean minbizia zuen. Ez du semerik. Azken aldiz bere etxean noiz egon zen ateratzen dituzte kontuak, duela hamar bat urte.
I-002a A05 Orain izeba Juanari buruz ari dira. Sanferminetarako etorri omen zen eta eguraldiaz, neguan hotz eta udan beroegi egiten duela zioen. Bere seme alaben adina.
I-002a A07 Jauna Santiago bere kintoa zena aurten hil da. Bere alaba bat minbiziaz hil zen Ameriketan. Bere familiari buruz. Santiago bi ankak mozteko zorian egon zen, bakarra izan zen azkenean. Saturnino kontrabandoan aritu zen, berak lan egin eta Santiagorentzat dirua. Koinatuak ziren. Santiagok kotxea bazuen, garai hartan kotxea zeukana jauna zen. Santiagoren alaba bat gizon alargun batekin ezkondu zen. Berak irabaziekin alaba erosi egin zion.
I-002b B01 Jauna Santiagok esaten zuen bere etxea bere arreba batentzat izango zela. Berak bazuen dirua eta erresidentzia batera joango zela.
I-002b B03 Erresidentzia batera joan nahi duela esan eta momentua ailegatzerakoan nahi ez duen Mariari buruz.
I-002b B05 leizea Inguruan dagoen leize bat atera da telebistan. Handiagoa egin omen dute, egiten dituzten astakeriak.
I-002b B06 Tranpako Julia Auzan bizi da. Seme eta alaba bat ezkonduak ditu.
I-002b B07 Gazta eta ardoa hartzen ari dira eta horren inguruan zenbait esaldi. Ezkontza bati buruz zerbait.
I-002b B08 Martina erresidentziara ikustera joan zenean nola ikusi zuen. Espero zuena baina denbora gutxiago egon zen han. Adin berbera dute, laurogeita bi urte. Lehenago ez zuen inoiz bere adinik esaten, beti hogeita hamar zituen. Martinak Migelek ilobentzat egindakoa kontatu zion.
I-013 A02 Berueten beste grabaketa bat egin zuen. Etxe hartako jendea eta bere etxeei buruz.
I-013 A03 Hamar urterekin Alkotzera joan zen osaba batzuekin eta gero Lizason bizi izan zen. Alkozko emakume bati buruz: ez die seme-alabei euskaraz erakutsi.
I-017 A02 Denek ezagutzen duten zenbait jenderi buruz aritzen dira. Aurkezpenak egin eta bere seme-alaben lanbideak esaten dizkiote. Berritzen ari diren etxe bat ikustera sartzen dira. Labea, eskailerak, sukaldea, gelak ... ikusten dituzte.
I-017 A03 Morroia zen bati buruz hitz egiten dute. Bere etxea erakusten diote: leku asko dute, altzariak. Nola konpondu zuten etxea.
I-017 A05 etxea Baten semeak Iraizotzen egin du etxe bat beraren eta bere andrearen lan tokien bide erdian.
I-017 A06 Bisitatzera joateko esaten diote. Bere alaba irakasleak asko bidaiatzen du. Altsasuko ikastolan egiten du lan.
I-018 B01 Beraien arteko aurkezpena. Lanean ibili dira beti, ez dute ikasi. Adina. Beraietako bat apezarekin (Emilio Goldarazena) egon zen urte askoz. Gazteena kalera ateratzen da, bestea normalean ez. Meza telebistan ikusten du eta etxera etortzen zaio apaiza komunioa hartzeko.
I-018 B04 euskara - familia: bilobak Bere bilobei buruz ari dira. Etxean denek hitz egiten dute euskaraz. Orain gazteak desberdinak dira. Beraiek ez ziren eskolara joan, baina irakurtzen badakite.
I-018 B06 Josu biloba sartu eta berari buruz eta berarekin aritzen dira. Arantzara joaten da eskolara eta euskaraz oso ongi egiten du. Zortzi urte ditu eta guraso biak euskaldunak ditu.
I-018 A01 kontakizuna - istripua Bilobak emakumeei buruz hitz egiten du, oso langileak direla esanez. Behiak. Beste batek izan zuen istripua.
I-020 A01 Engraziaren seme-alaben eskola adineko jendeari buruz, Orreagak ezagutuko dituelakoan.
I-020 A07 erlijioa: apaizak Bertako apaizari buruz ari dira. Zenbait herritarako berdin dago. Herriko klausurako komentua.
I-021 A02 Orain dauden etxeari eta Gerendiaini buruz aritzen dira: gustura daudela, herria gustatzen zaiela. Bertan daramatzaten urteak.
I-021 B07 Errokan ez dira inoiz aritu. Gazta egiten ordea, batzuek badakite. Gazta nola egin eta gatzagia hitza azaltzen dute. Tripotak hitzaren azalpena. Ardien tripekin egiten dira eta nola egin ere esaten dute.
I-028 A07 Gaur egun oso desberdina da. Gaizki dabiltzanak ere badaude, baina ez dago horrenbeste arazo jateko. Pisuen arazoa. Zergatik ez ziren ezkondu. Ezkondutakoek lan egin eta miseria besterik ez zuten. Beraiek ezkongabeak dira eta ongi bizi dira.
I-028 B03 Anue ibarreko zazpi herriak. Olaguen biltzen zen ibarreko jendea. Hamazazpi urtetan sartu zen mutiletan. Hirugarren eta laugarren egunetan oilo bila joaten ziren eta neska batek ematen zion. Beraiek ordaintzen zuten musika.
I-028 B04 dirua Ultzaman beti izan da diru asko eta etxe handiak. Orduan ez zegoen hainbeste diru, orain aldiz, bai. Ostizkoek arro hotsa izan dute beti.
I-029 A04 eguraldia Eguraldiari buruz ari dira heldu berri den beste batekin. Euria nola esaten duten.
I-029 A08 herria: fama Erripakoei "kokoak" deitzen zieten. Beruete eta Basaburuakoek asto fama zuten.
I-029 B02 Garbitzea emakumeen lana da. Gabon egunean txerria hiltzen zuten eta bizilagunak etortzen ziren lagundu eta afaltzera.
I-030 B02 Erresidentzia eta momentuan dagoen musikari buruz hitz egiten dute. Erresidentziako berriketa.
I-030 B03 Sanferminak Sanferminetara joaten ziren.
I-030 B05 zahar-etxea Emakume bati buruz hitz egiten dute. Egiten duten paseoa. Afaria eta gerokoa erresidentzian. Erresidentzian daramaten denbora. Zertaz ezagutzen duen Orreagaren osaba. Erresidentzian zahartzaroa eta ongi zainduta daude.
I-030 B06 Beraien izen eta adinak.
I-031 A04 abestia Beste kantak: kordan (gaztelaniaz) jolastean.
I-031 B07 Gogoratu behar dituzten hitzak. Zenbait esaera eta ohitura.
I-032 A10 landareak Landare bati buruz ari dira. Udaberrian hartzen zen odola mehetzeko. Orain ia ez dago.
I-032 A12 Etxe eta borden kontra egoten da, estalpe bat bezala. Kurtxinberoa
I-032 A02 Berueteko gizon bati buruz hitz egiten dute. Berueteko jendearekin zuten harremana.
I-033a B10 Maistra ibili zen neska bati buruz ari dira.
I-033a B05 Nafar Gobernuak opariak bidaltzen dizkie. Erresidentziara joaten da Espainiako akordeoi jolerik onena.
I-034 A04 gramatika: lexikoa Gibela eta aitzin eta atze eta aurre non esaten duten.
I-034 B02 jaiak: jubilatuen jaia Alkotzen izan zuten jubilatuen jaia. Meza, bazkaria eta dantzaldia.
I-035 A07 Iazko Aste Santuko asteartean etxean lapurtu zioten. Eta aurten egun berean, ospitalera eraman behar izan zuten hemorragia bat zela eta.
I-037 B11 erlijioa: apaizak Lehen apaiza, maisu eta medikuei eman behar zitzaizkien gauzak. Berezko etxea zutenek ematen zieten, maizterrek ez.
I-037 B13 txerri hilketa Txerri hilketa bi etxetan egiten da bakarrik. Orain txekorrak hiltzen dira.
I-037 B08 gramatika: lexikoa - animaliak - nekazaritza: belarrak Eztainu-belarra, "kurtxila"("kaskilak", "nunu", kukulu, "suge mahatsa"("suge aza"(?). Piztiak, ehiztariak, "pututxe"(erbinudea, zapoa, "lutriak"(aingirak, ardi borruak. Solibak, pilareak, frailea, lutozuloak. "Pantxotea", "puxika", Jainkoaren oiloa (ipurtargia), zintz egin, esku oihala, oilagor, iztupa.
I-038 A01 San Lazaro bezperan beltzez janzten ziren.
I-038 A11 gramatika: lexikoa Guraizeei nola esaten dieten leku desberdinetan: bertan piruxak esaten diete.
I-038 A07 Belateko Ama Birjina. Aste Santuko eguraldia.
I-038 B10 Zenbait jendek euskaraz dakiten ala ez hitz egiten dute.
I-038 B04 Erresidentziaz eta gizonekiko emakume kopuru proportzioaz hitz egiten dute.
I-044a A02 Aitonarekin ikasi zuen euskara.
I-057a A07 euskara Adina: 77 urte du. Eskolan hasi arte ez zekien erdaraz. Ama bertakoa eta aita Beratsaingoa. Bi arreba zaharrenak gaztetan hil ziren. Anaia Gerran hil eta orain Juanita bere arreba eta bera besterik ez dira gelditzen. Aitona Gaskue eta amona Lizasokoa ziren.
I-060b B07 Zenbait jenderen kontuak.
I-071 A07 Berak hemeretzi biloba ditu. Ez da jadanik abereekin ibiltzen. Lehen zenbait abere eta nekazal lan egiten zuen.
I-080 A04 grabaketak Egin dituzten grabaketak eta nori egin lekiokeen gehiago galdetzen du.
I-080 A05 erlijioa: apaizak Apaizari omenaldia egin zioten.
I-080 B02 euskara Euskararen egoera Ultzaman: gainbehera doa, zaharrek bakarrik egiten dute. Pixkanaka dena galduko da. Behin Bilbon egon zen mendian nonbait eta euskara desberdinez hitz egiten zuen jende askorekin egon zen. Biek ezagutzen duten gizon bati buruz ari dira.
I-095a A02 Ikertzaileen helburua zein den galdetzen diete.
I-095a A05 Baztandarrekin ibili zen lanean. Gerra baino lehen zeuden festak. Ez dute gogoratzen euskal kanturik edo asmakizunik.
I-095a A07 etxea: izenak Ba omen dago kanta bat euskara eta erdaraz dena gitarrarekin jotzekoa. Espartzakoek zer fama duten galdetzen die. Gaztelaniaz hasten dira Gerra aurretik herria nola zegoen esaten. Hiztunak esaten du gaur egun ez dela bertako euskara erakusten. Erronkariko euskara ikasteko liburuaren aipamena egiten dute. Aurreko egunean, eguneko hiztunaren anaiarekin egon ziren hizketan. Beraien lanarekin zer egiten duten azaltzen die eta adina galdetu. Etxearen izena Maizterra da. Agurra.
I-095b B10 Beraientzat euskararik errazena zein den galdetzen die.
I-095b B12 Lehen orain baino gehiago etortzen zen jendea Frantziatik familiara. Mendira harrobian aritzera.
I-095b B18 Herrian bertan eta ingurukoetan dauden euskaldunak.
I-095b B09 Garraldan Joanes Iriartekoaren istorioa kontatu zieten eta ea bertan ez dagoen horrelako konturik galdetzen die: erdi euskara erdi erdarazko esaera bat esaten diote.
A11 Errota moduko zerbait dago, harriak ateratzeko. Hau da azken errota Irisarrin. Besteak bezalako lana zen, baina ezagunak ziren herrian irina funtsezkoa baitzen.
A13 ur-errota Naza hustu eta errota gelditu egin du. Beste errotarako emaria ireki du. Etxea bertan zuten. Gerra garaian kontrolak zituzten. Beste errotek duela asko utzi zioten lan egiteari eta bereak duela hamabost urte. Beste inork ez daki erabiltzen, beraz berarekin batera itxiko da. Errota guztiak ari dira ixten poliki-poliki. Agurra eta eskerrak.
IR-008 A17 Asteburuan istripu bat egon omen da eta mutil gazte bat hil.
IR-008 A18 ikastaroak Belarretan laguntzeko jendea behar da eta ez da jenderik ateratzen. Bihar hasten dira emakumeentzat ikastaroak. Azkeneko deia. Jenderik ez balego Ezkarozera eramango dute.
IR-008 A20 eguraldia : eguraldi ona Eguraldi ona egiten duenean dena politago dago. Eguraldi onarekin batera etxeko jakiak hasten dira.
IR-008 A05 Garaioan jubilatuentzat prestatu duten afarira joateko deia. Aiton-amona zaharrenei omenaldia egingo diete eta musika egongo da.
IR-008 A06 Irratiko bilera eta kide egiteko deia.
IR-008 B10 jolasa: musa Eguraldiaz hitz egiten hasten dute elkarrizketa. Oso arraroa da apiril on bat ikustea. (24.10") Mus txapelketari buruz: Karmele ari da parte hartzen. Hurrengo igandean Orbarakoekin aritzea tokatzen zaio. Gero bailara bakoitzeko irabazleek elkarren kontra jokatu beharko dute.
IR-008 B11 bertsolaritza: ikastaroak Bertsolaritza kurtso bat hasi da umeentzat. Agurra.
IR-008 B04 Joseba hurrengo igandean aterako da. Agurra.
IR-008 B05 Joseba atera zen eta oporretan omen dago.
IR-008 B07 eguna: irratiaren eguna Sarrera moduan ari dira hitz egiten. Irratiaren eguna: opari bat eman behar zioten Reginari eta semeak hartu behar izan zuen, Regina, beste behin, joan ez zelako.
IR-008 B09 Igandean Aberri eguna izango da Iruñean. Luzaiden ere arratsaldean festa polita egingo dute. Ikastaroak ere hurrengo astean hasten dira. Josebak jadanik lana du Iruñean. Agurra.
IR-012 B05 Bilobari egiten dizkiote bere bizitzari buruzko galderak: non jaio eta bizi, lana, Iparraldekoekin harremanik izan ote duten.
IR-013 A03 Honoria Aribe, Abaurregaina, Iruñea eta Burlatan ere bizi izan da. Oroitzapen goxoenak Aribekoak dira, umeak hazten. Beraien etxea oso leku berezia zen "lagun maitea", ateak beti irekiak zeuden.
IR-013 B03 Gaixo egonik oso ongi zaintzen dute. Bailarakoei desio onak ematen dizkie.
IR-013 B04 Igeri egitera doazen haurrei galdera desberdinak egiten dizkie igeriketa eta egiten dituzten beste ekintza desberdinei buruz. Abesti "Maritxu nora zoaz" (19.55"-20.42")
IR-015 A05 Gaztea zenean Arian bazegoen dantzaldia baina neskek ez zuten jairik egiten edo herrietako jaietara joaten. Garraldako Goiburu etxean denda eta ostatua zuten eta bertara joan zen bera lanera. Han ezagutu zuen bere senarra.
IR-015 A06 Erretiratuek lanik egin gabe dirua jasotzeaz pozik dago, nahiko lan egin baitzuten. Bere bizitzarekin pozik dago eta bere kabuz baliatzeko gai da. Arrosarioa hildakoengatik errezatzen dute. Agurra eta eskerrak.
IR-016 B01 Gauez ateratzen baziren ere, hurrengo egunean lanera joan behar zuten.
IR-016 B03 Jaietan denekin aritzen zen dantzan bera ere. Lehen jende gehiago bizi zen herrian. Familiak handiagoak ziren hamar-hamabi seme ere izaten zituztelarik.
IR-018 B02 ezkontza Berrogei urterekin ezkondu zen. Aberastu arte itxoin nahi zuten baina ez ziren inoiz aberastu. Lanean jarraitzen du hobeki sentitzen delako. Bera da baratza daramana.
IR-018 B06 Bera gurasorik gabe gelditu zen txikitan. Sei anai-arreba ziren. Garralda erabat erre zen 1898.ean. Gaztea zenean ez zuen denbora gehiegirik izan jolasteko ezta jaietarako ere, lan egin behar baitzuen. Soldaduskatik etortzean izan zuen bai jai egiteko aukera.
IR-021 A07 erlijioa Bere bilobak intsumiso direlako pozik dago, bakezaleak direlako. Itoizko urtegia ez egitearen alde dago. Oraingo gazteak beraiek baino hobeak direla uste du. Bera gazte zenean istiluak zituzten. Errepublika sartu zen eta bakoitzak alde batera jotzen zuen. Itxaropena du gazteengan. Beraiek bazuten fedea erlijioan, baina beldurra zen gehienbat. Ez da erraza bere adinean gazteria den moduan onartzea. Agurra eta eskerrak.
IR-023a A01 bizimodua - Gerra Bere izena eta etxearen izena. Afaria eta dantzatzeko modua aldatu dira. Gau hartan afaldu zutena. Bera sei urtetan hasi zen artzain eta gero Iratin aritu zen lanean. Mandazain gisa aritu zen sei mandoekin ikatza garraiatzen. Hiru urtetan egon zen Gerran Espainia, Ceuta eta Tetuanen. Gero Madrilen ere bai. Zezenak zituen eta Gobernuak eskatu zion uzteko eta Madrilera joan zen bera ere. Herrira bueltatzean, ezkondu egin zen. Etxe berria egin eta borda bat ere bai. Parisen ere egon da.
IR-023f B07 Beraien gazte denboran oraingo gazteek baino hobeki pasatzen zuten. Poztasun gehiagoz, txistuka, abestuz aziendekin lanean ari zirenean ere. Agurra eta eskerrak.
IR-024a A04 Norbait askotan joaten da xakean jolastera. Berak bakarrik ikasi du jolasten inoren eta liburuen laguntzarik gabe.
M-007 A01 Luzaidekoak bere eskualdeko lurrak hesitzen ari dira baigorriar kabaladunak sar ez daitezen. Hauen gehiegizko erabiltzeaz kexatzen da.
N-067 A03 Bere ahizpek ikasi egiten zuten eta bat Ingalaterrara joan zen eta bertan ezkondu zen. Eta bestea New Yorkera joan zen. Bera ateratzeko beldurrez zegoen eta espainiar batekin ezkondu zen. Asko aldatu zen bere bizitza. Hogei urte baino gehiagoz bizi izan da Aurizberrin, eta orain bertakoa balitz bezala finkaturik dago.
N-067 A07 Kartak ere gustuko ditu, baina alabagatik egiten du batez ere. Bere zaletasuna liburuak dira.
N-067 B03 Arnegi nahiago du Aurizberri baino, bere sorlekua da eta. Donibaneko Garaziko astelehenetako merkatua.
N-068 A05 Bere adinari buruz ari dira.
N-072 B01 kontakizuna Gaztetako bizimodua eta kontuak: Sanferminetako kontua, argirik ere ez zuten erabiltzen.
N-072 B02 Denek ezagutzen duten norbaiti buruz hitz egiten dute.
PP-001 A01 Beste zenbait jenderi buruz hitz egiten dute.
PP-009 A01 Beste zenbait jenderi buruzko kontuak.
SD-004b B04 etxea: izenak Denek ezagutzen duten zenbait jenderi buruz ari dira. Etxeen izenak aldatzeko ohitura berria. Adina eta osasuna.
SH-003 A01 Izena, adina, nola bizi den, duela lau urte eman zion infartua, etab. Zenbait jenderi buruz.
SM-007b B14 Egurretan ere aritu da, baina uztai egiten ez.
SM-011 A12 Burunda ibarreko herrien sailak non zeuden. Herrietako txabolen artean desberdintasunik ba ote zegoen: denak antzekoak ziren, hasieran txar-txarrak, gero hobetuz joan ziren.
SR-009 B08 Egun batean esan zioten ez zela ausartuko beraiekin joaten baba biltzera hurrengo egunean, eta noski joan zen. Eta itzultzerakoan jateko ezer ere ez zegoen eginda. Aiton-amonek ezer egin ez zuten eta. Telefono publikoa zuten etxean. Bazkaria egin, denek bazkaldu eta dena jaso ondoren, patata biltzen gelditzen zen bera bakarrik. Etxekoandre zaharrarekin izandako gertaerak.
X-006b A01 erlijioa: Adorazio nokturna Iruritako "Adoración Nocturna"-ren 50. urteurrenaren ospakizuna.
X-006b A03 Aita Polikarpo - argitarapenak Aita Polikarporen sermoien argitarapena: Hitz lauzko lanak (Baztanera). Bere bizitza: ikasketak, lanak, bidaiak.
X-023a A01 herria: Baztan-Zugarramurdi Baztan eta Zugarramurdiren artean badago eztabaida, berrogeita hamazortzi baserri eta lur komunal batzuk, batzuenak edo besteenak ote diren. Hiztuna Zugarramurdikoa sentitzen da, bertan ere joan zen eskolara, baina berak badaki baztandarra dela. Eskerrak eta agurra.
I-033b A5 Okindegi batean egin zuen lan lehenengo. Denda hura saldu egin zuten Donostiako bati eta zerrategi bat egin zuen. Nagusi berak ganadutegia ere jarri zuen.
I-010 A7 Leon aldean saldu diren behi askok izan duten beste gaixotasun bat.
I-008b B6 Pisu batean bizi diren batzuei buruz hitz egiten dute.
I-008b B3 Zenbait jenderi buruz hitz egiten dute.
I-008a A8 Erregimena jarri zion medikuak norbaiti. Asko gustatzen omen zitzaion gazta jatea.
I-008a A9 Bere lehengusu medikuaren hileta. Jendez gainezka zegoen, polizia eta dena egon zen antolatzen. Komunioko zatian euskaraz abestu zuten. Bihotzekoak emanda hil zen. Bere anaia ere horrela hil zen. Bere familiari buruz hitz egiten dute.
I-008a A6 Mutilak hogeita hamazazpi urte ditu eta Mariak adarra jotzen dio gaztetasuna pasatzen ari zaiola eta gehienek bezala bukatuko duela esanez. Beste pertsona batzuei buruz ari dira.
I-008a A1 Mutil gazteak. Beraiek hamalau senide ziren. Bere lehengusua Labaienen zen mediku. Bat-batean hil zen. Bere mezan, komunioan euskaraz abestu zuten.
I-007 B4 Berak orain nahiago du hirian bizi herrian ez baita ia inor bizi. Ezkontzen den neska baten kontua.
I-007 B7 Kaleak berritu dituzte baina berari ez zaio gustatzen nola gelditu diren. Garbiagoak dira baina irrist egitea oso erraza da orain, ezin da jaitsi zapatekin.
I-007 A7 Lehen Arraratsen zeuden gazteak eta beste zenbait kontu.
I-007 A9 Maistra Iruñekoa zen.
I-006 B5 Zigarroak erretzeaz ari zirela, emakumea zein ongi dagoen esatera pasatzen da. Bartzelonari (han bizi da) buruzko iritzia. Garraiobideak. Adineko jendearentzat dena debalde da han. Laurogeita hiru urte ditu, Abenduaren zortzian egingo ditu laurogeita lau urteak. Medikuak gazte bailitzan dagoela esan zion. Erretzea zer zen ez zekiten lehen. Bere familiako nork erretzen duen. Zer egiten duten bere ilobek, ikasketak eta lanak.
I-006 A3 Jenovia Oskotzi buruz hitz egiten dute. Grabaketa egin zion eta haria, ohe gainekoak eta artilezko xalak nola egiten dituen erakutsi zien. Bakarrik bizi da.
EE-005b B1 Semea preso politikoa da. Bera Igoakoa da baina Burlatan bizi da aspaldi. Semeak zortzi urte daramatza kartzelan. Gose greban dago, hemeretzi egun daramatza. Nola dagoen. Kanpotik laguntza gehiago egon beharko litzateke. Manifestaldia. Preso politiko baten aitaren eskaera. Eskerrak eta agurra.
I-039 B07 Beraiek badituzte behiak, eta semeek eramaten dituzte.
I-039 B08 kontrabandoa Handik Burlatara hiru ordu daude mendiz. Lehen kontrabando asko egiten zen han.
EE-002b B1 Mendi ateraldiak: duela hiru-lau urte hasi ziren. Hasieran Basaburuko aste kulturaleko azken igandean bakarrik joaten ziren. Gero hasi ziren sarriago joaten. Egin dituzten zenbait ibilaldi. Basaburua, Imotz, Bizkarreta-Gerendiain eta Irurtzun aldeko jendea biltzen dira, hamahiru lagun. Hurrengo asteburuan elurretara joan behar dute, eskiatzera. Arettera joango dira. Denek ez dakite eskiatzen. Bera duela hamahiru urte hasi zen eskiatzen. Geroz eta jende gehiago joaten da. Batzuek badute ekipoa baina beste batzuek alokatu egingo dute. Autoz joango dira.
I-039 B03 Patatak bazituzten. Gero Gobernuari saldu zioten.
I-039 B04 Ardaitz, Urniza, Gurbizar eta Larraingoan bizi den edo ez den jendea eta dauden etxeei buruz.
I-039 A02 Bartzelonan egon zen soldadu eta hiria polita bada ere, ez litzateke han biziko. Hogeita hamalau hilabetez egon zen. Tarte horretan besteek egiten zituzten etxeko lanak. Semeei ez die euskaraz irakatsi, baina ez dio penarik ematen.
I-039 A03 Ardaitzera joaten ziren askotan. Ardaizko etxeen izenak. Zortzi pertsona bakarrik bizi dira han. Urnizan ez da inor bizi orain. Urnizako etxea ez zen berea, maizterrak ziren.
I-036 A14 euskara Batzuen eta besteen euskararen inguruan. Apaiza ere euskalduna da, Iraizozkoa da. Lehen orain baino lan gehiago egiten zen. Herrian ez dago umerik. Egozkuen galduta dago euskara. Iragin oraindik ere hitz egiten dute euskaraz.
I-036 A12 Anaiak hiru tronbosi izan zituen buruan, baina ongi dago. Apaizarekin ere euskaraz hitz egiten dute.
I-036 A01 euskara Etxean berak euskaraz egiten du dena, baina haurrek ez dute ia ikasten. Ahaideak ditu Lintzoainen eta Bizkarreta-Gerendiainen eta jaietara joaten zen. Oinez joan izan zen behin baino gehiagotan, bakarrik ere bai.
I-036 A02 Herriko eliza konpontzen ari dira.
I-036 A04 Bera ezkongabea da eta bere arreba eta anaiarekin ezkondutako koinatarekin bizi da. Lan handia dute behiekin. Barrendegiak.
I-036 A05 Inguruko etxe eta jendeari buruz ari dira.
I-042 A01 Bera eta bere familiaren aurkezpena, gurasoak eta senideak. Etxean asko ziren eta lanera atera behar izan zuten. Bera Aritzun bederatzi urte zerbitzen egon eta gero Burlatara ezkondu zen.
I-042 A07 Herrian bizitzea gustatuko litzaioke bere familia bertan bizi baita. Aurreko urtean etxe bat egin zuten. Oporrak dituzten aldiro joaten dira herrira.
EE-006c A08 Garai haietan jendea gehiago mugitzen zen herri batetik bestera. Pilota partiduak, jaiak eta musika zegoen tokira joaten ziren. Oinez joaten ziren txirrindulak hasi arte. Lanzkoek sudur-luze fama dute.
EE-006c A04 Olaguekoekin istiluak izaten zituzten.
I-015 A06 zahar-etxea Gerendiaingo egoitzako disziplinari buruz: gogor xamarra omen da.
I-014 A08 Zenbait pertsonari buruz.
I-014 A06 Bere seme-alabak. Alabetako bat musika irakaslea da.
I-026 B05 gaixotasuna Ez dakite ongi irakurtzen eta zenbatzen eta zaila egiten zaizkie gauza batzuk. Baina horrek ez du esan nahi burua gaizki dutenik. Behin egon zen urte bat burua galdurik: azken alaba izan eta gero bederatzi hilabete eta erdi egon zen etzanda.
I-026 B03 kontakizuna - familia Bere ilobei buruz. Herria asko gustatzen zaie. Familiari buruz zenbait kontu: arraindegia, ikasketak eta gorabeherak.
I-026 A04 medikuntza: ebakuntza Emakumeetako bati begi operazio bat egin zioten. Gaur egon da berriz Hendaian medikuarenean.
I-026 A05 Herrian bi etxek bakarrik dituzte aziendak. Berak sei seme-alaba ditu baina denak bizi dira kanpoan. Bere etxeko azpiko aldean eskola dago.
I-026 A01 Lagun batzuei buruz hitz egiten dute. Zer dela eta joan da Orreaga Muskitzera.
N-065 A05 herria Herrian meza eta arrosarioa ondoren elkartzen ziren gehien. Osabak arratsaldean ematen zuen meza eta gero gelditzen ziren solasean. Ezkondu zenean Irurtzunera joan zen bizitzera. Herria eta Irurtzun arteko desberdintasunak. Ezkondu eta geroko bizimoduaren desberdintasunak.
I-016b A04 ezkontza Herrian ospatutako ezkontza bati buruz.
I-016b A02 Mezkiritz eta Aurizberriri buruz.
I-011 B05 Semea lanean ari zen eta erremolkea apurtu zaio. (Gizona errosariora doa)
I-011 B01 Beste lagun batzuei buruz.
I-011 B03 adina Beste emakume bati buruz: ez dago oso sano burutik. Adina.
I-011 A09 Orreagaren bizitza pertsonalari buruz. Arkitektuen inguruan. Orain igeltseroek arkitektoek baino diru gehiago dute.
I-011 A03 Taberna jarri zuten mutilei buruz.
I-011 A02 izena: Orreaga "Orreaga" izenaren inguruan.
I-012 A11 Etxea eta herriari buruz. Zaldi bat hil zen izurritea zela eta.
I-012 A09 Apaizari buruz ari dira. Haren familia eta kontuak. Itsasoko Errandonea familia. Emakume kolonbiarra.
I-012 A01 euskara Nor eta norekin aritzen diren euskaraz. Etxean erdaraz hitz egiteko ohitura zuen familia bati buruz.
II-001a A03 ogibideak: ikazkina Ikazkintzan aritzeaz gain, segatzen ere aritu zen. Gero berriz hasi zen ikatz egiten. Txondor txiki bat egin zuen haurrei erakusteko.
I-073a A08 grabaketak Egindako grabaketen inguruan. Ilarregin nori grabatu zioten.
I-016a A01 Euskara eta grabaketen inguruan.
I-024 A01 familia Bere seme-alabei buruz hitz egiten du. Bi Iruñean bizi dira.
I-004 B12 herria - mutilak/neskak Bere garaian beste bi neska zeuden herrian. Bera baino lehen joan ziren Leitzara lanera. Herriko guztiak, neska eta mutilak, ibiltzen ziren elkarrekin, beraz neskak ez ziren lagunminak izaten. Lagunak bai, baina ez lagunminak. Baziren beste neska gazteagoak eta beraiekin ibiltzen zen besteak joan zirenean, mutilez gain. Anaiak gazte gaztetatik bazuen neskalaguna eta berak ikusten zuen ezkondu egingo zela eta orduan zer egingo zuen berak han? Ikasten hain gustoko zuen arren, alabarik gazteena zen eta ez zioten herritik alde egiten uzten. Hogei urtez egon zen herrian, eta joan zenean egin zuen negar, ez zela gehiago itzuliko baitzekien.
I-004 A01 Orreagak bidaiaren bat egin zuen norbaiti buruz zerbait kontatzen ari da.
I-023b B07 jaiak Itsasoko jaiak Santa Kruzetan dira, irailaren 14ean.
I-023a A09 euskara Eskolan beti maisu erdalduna izaten zuten. Ultzamako euskaldun asko dago Atarrabian eta beraiekin hitz egiten du.
I-023a A04 Orreagaren grabaketen inguruan.
I-023a A05 Nahiago du herrian bizi Atarrabian baino, azken honetan auto asko dago eta arriskutsuagoa da. Adina. Jateko gogoa izanik bere adinarekin ere ongi egon daiteke.
I-023a A01 euskara Bera Itsason jaio eta bertan bizi izan da duela hamabi urte arte. Orain Atarrabian bizi da alaba batekin, baina erdaraz gutxi daki. Bere semearen haurrek badakite euskaraz, baina amak gutxi. Berak ama txikitan galdu zuen.
I-005 A09 Orreagaren irakasle lana. Itsasoko ikasleak. Jendea Iruñera joaten da.
I-005 A12 eskola Mezkirizko taberna kendu zuten baina gazteek elkartea konpondu zuten eta oso ongi dago. Itsason jadanik ez dago eskolarik, Jauntsaratsera joaten dira haurrak ibar guztitik.
I-005 B01 Irurtzun eta Ultzamatik Iruñera dagoen distantzia.
I-011 A01 Orreagak Itsason egon zenean elkartera joan zela kontatzen dio Victorianori.
I-005 B07 abeltzantza: behiak - autoak Pentsu asko erabiltzen dute eta dirua gastatzen da horretan. Kanpoan jatea garestia da. Behiak jeiztea gaueko hamarretan bukatzen dute. Hiruren bat makina dute etxe bakoitzean. Berak zituen behi guztiak saldu egin zituen operatu zutenean. Autoz ibiltzen zen bera aziendekin. Orain lokartu egiten da autoan. Istripu bat izan zuen.
I-005 B04 Berak lan handia egin du, baina dirua ere lortu du. Beraz, orain gozatzeko denbora da.
I-077b B03 Txantxa zenbait grabaketaren inguruan. Bertan dagoen emakumeetako bat Berastegikoa da. Hiztunak oso ongi du burua.
SN-007a A06 erlijioa: San Urbano San Urbanorenganako debozioa zuten eta Gaskuera joaten ziren. Erreuma sendatzen omen zuen eta maiatzaren 25ean jai bat egiten zen. Bera ez zen joaten, eliza inauguratu zutenean egon zen bakarrik.
I-068a A12 euskara: euskaldunak Ez dago euskaldun askorik Urritzolan. Ultzamako herri euskaldunena Auza omen da. Inguruko zenbait euskaldun. "Egin bide dute obra".
I-025 B04 Maizter eta etxeei buruzko kontuak. Osasun kontuak.
I-036 B06 Lehen ez zuten ez urik ezta argirik ere.
I-019b A01 euskara: euskaldunak Etengabe esaten du berak ez dakiela euskaraz. Euskaldunak diren beste zenbaiti buruz. Senarra hil zitzaion duela bi urte eta erresidentziara eraman zuen Don Jose Mariak. Badago Ultzamako beste emakume bat baina ez du Orreagarekin hitz egin nahi. Orreagaren grabaketen inguruan eta Ultzamako zein euskaldunekin hitz egin dezakeen. Gerendiaingo erresidentzian aurkituko du Ultzamako jendea.
I-056 A14 Katarro txar bat hartu du. Bere izena Meltxor Bizkarrondo da Lopitxenea etxekoa.
I-056 B08 errepidea Orain istripuz jende asko hiltzen da. Auto istripuak. Olagueko errepidea. Zenbait errepideri buruz.
I-046 B02 Garia, garagarra, oloa, zalkea izaten zuten soroetan. Hiru neska egon omen dira galdetzen lehen. Nola esaten duen: Nik uste dut Iruñean bizi diren.
I-046 B03 oroitzapenak Etxe hartakoak lehen ere kutxetagileak ziren, bere aita eta aitona. Beraiei buruz zenbait gauza. Etxe kontuak.
SM-001b A01 Bera eta bere senarraren aurkezpena. Bera Mezkirizkoa eta senarra Iruritakoa dira. Bere senarra nola ezagutu zuen, Bozaten bizi zen izeba baten bitartez. Iruritan hamabi urtez bizi izan zen, Iruñean hiru edo lau urtez, eta gainontzekoak Mezkiritzen.
SM-006a A01 Mezkiritzeko eta Iruritako euskarak. Ferminek bere izena eta adina esaten ditu.
SM-006a A09 Martin Lorenzo etxea zen Ferminena. Baina erori egin zen. Hori baino lehen ama eta arreba hil ziren. Amak besteentzat arropa garbitzen lan egiten zuen. Bere aita oso langile ona zen eta Perpetuaren aitarekin ibili zen lanean. Azkenean burua galdu zuen. Ferminek alaba bakarra du. Ezkondu eta geroko bizimoduaren inguruan.
SM-009 A01 herria Hiru seme-alaba izan ditu. Felipe, seme gazteena, ezkonduta dago eta alaba bat du. Etxearen izena Adamenea da. Herriko bizilagun zaharrenak. Herria monja batzuek fundatu omen zuten. Lehen iturririk ez zegoen eta amerikano batek jarri egin zuen. Orain etxeetako ura Lasturretik eramaten da.
SM-009 A08 Abestiak ikasi zituenean hogeita sei urte zituen. Orain laurogeita zortzi ditu.
SM-009 A10 soldaduska Sorteoa egiten zuten soldadu nor joango zen jakiteko. 1912.an derrigorrezkoa jarri zuten soldaduska. Gero etxeko lanetan aritu zen, laborantzan. Ez zuten kontrabando askorik egiten.
SM-009 A11 Gurasoak kontsolatzeagatik itzuli zen Ameriketatik. Etxea berritu egin zuten. Zenbat kobratzen zuen gremio bakoitzeko langileak eguneko. Bizitza gogorra zen orduan ez baitzegoen batere makinarik ere. Behi motak. Zaldiak. Gehiago irabazten zen aziendekin lurrarekin baino. Kontrabandoarekin dirua ateratzen zuen jendeak. "Brabana" eta laia. Berak bi baratza laiatu ditu aurten.
SM-010a A07 ikatza Semeak ikatza egitera joaten ziren.
SM-010a A10 Eloi Iriarte du etxeak izena. Estefania Abaurrepean jaio zen. Berak txikitatik ikasi du euskaraz amarekin. Bere aita zurgina zen eta bere semeak orain ere zurginak dira.
SM-010a A12 ogibideak: zurgina Abaurrepetik Agoitzera joan ziren. Semeak zurgin sartu ziren fabrikan baina bere kabuz lan egin nahi zuten. Seme zaharrena gizon batekin hasi zen laguntzaile gisa Erron eta azkenean tailerra erosi egin zuen. Orduan joan ziren denak hara bizitzera.
I-041 B01 herria Ogia etxean egiten zen zortzi egunetan behin. Orain herrian jende gutxi bizi da eta zaharrak dira. Bertako batzuei buruz.
I-041 B03 Berak ardia hil ez badu ere, tokatu zaio konpontzea.
I-041 B05 kontakizuna Gauza arraro eta sorginkeria kontu bitxirik ez du herrian gertatu denik entzun. Gerra garaian makiak oihanean ikusi omen zituzten baina herritik ez ziren pasatu. Samaniego medikua joaten zen herrira. Bere anaiak Iruñean jaio ziren bere ama gaixorik egon zenez ospitalera eraman zuten. Lehen ume asko hiltzen ziren.
I-041 B08 euskara Mendia eta oihana hitzen ñabardurak. Eskaratzea, leihoa. Alabaren lana. Ahaide euskaldun batzuei buruz. Kalean euskara entzuten dutenean bueltatu egiten dira.
I-091a A01 ogibideak: kutxetagilea Bere senarrak Inozenzio zuen izena eta bertakoa zen. Etxeak Moña izena du. Inozenziok eta Felipek kutxetak egiten zituzten. Gero Felipe Ameriketara joan zen. Ezpela astoarekin eramaten zuten Sakarte eta Aurizberri aldetik. Markosek ere egiten zituen kutxetak.
I-040 A04 jaiak - tabakoa Jaiek lau egun irauten dute. Baina herrian gazte gutxi dago orain. Herriko zenbait jenderi buruz. Corpus Christi egunean bi bikote mendiz joaten ziren Frantziara. Han dantzan aritzen ziren. Beti erre du, gutxienez pakete bat egunean.
I-040 B03 kontakizuna Mezkiritz ezagutzen du baina ez bertako jendea. Ipete mendian uzten ziren behiak jaien aurreko egunean. Herriko etxalde eta zenbait jenderi buruz. Ameriketan dagoen bati buruz. Bikote bat ezkondu eta izan zituzten seme ahulei buruz. Ahaideen arteko ezkontzak.
I-048 A07 Euskara ahazten ari zaio.
I-048 A08 dantza Dantzan asko aritzen zen. Txapelketen bat ere irabazi zuen. Duela zazpi urte ospitalean egon zen. Tratamendua eman zioten eta kilo zenbait irabazi zituenez, jadanik ezin du dantzarik egin.
I-048 A09 abeltzantza: abereak Berak aziendak izan ditu.
I-048 B02 ogibideak: kafea Perpetuak kafea ere biltzen zutela esaten zuen.
I-048 B04 bilur Bilurra: zumeaz egindako sokak.
I-048 B09 etxea: izenak - ogibideak: medikua Samaniego medikuak min handia egiteko fama zuen. Pare bat kasu. Bizkarreta-Gerendiainen bizi zen. Bizkarreta-Gerendiaingo etxeak. Herriko batzuei eta etxeen konponketei buruz.
I-048 B14 ogibideak: idazkaria - errespetua Orain lehen baino errespetu gutxiago dago pertsonen arteko tratamenduan. Lehen idazkariari errespetu handia zitzaion.
X-031 A01 Produktuek bere aktibitatea galtzen dute.
X-031 A02 Sal-erosketa iragarkiak.
IC-003b A03 Aldakan artrosia dauka.
IC-015b A01 soldaduska - eguraldia Negu gogorra egin du aurten. Herrian egon da beti, etxe batetik bestera aldatu zen ezkondu zenean. Soldaduska Zaragozan eta Iruñean egin zuen.
IC-015b A03 Donostia ezagutzen du eta oso desberdina da. Lesakan arreba bat du. Eguraldia neguan gogorra da.
IC-015b A06 Amona ia oso zahartuta dago. (10.15") Patata ateratzen dute lurretik.
IC-015b A08 Badute txakur bat ardiekin ibiltzeko. Tabernarik ez dago.
IC-015b A16 Donostiari buruz ari dira. "Mina" hitzaren inguruan.
IC-015b A20 tabakoa - abeltzantza: pentsua Bi pakete zigarro erretzen du egunean. Hilabetean pentsuan gastatzen dutena.
I-092 A06 Iskinak gorriak zituen etxe batek leiho bat zuen non liberal eta karlistak askotan egon ziren. Baina kendu egin zuten. Txokolategi bat zegoen baina hori ere erortzen utzi zuten.
II-130b A03 dantzari Martin oso dantzari ona zen. Sariren bat ere irabazi zuen. Faustinorekin batera joan zen Bartzelonara. Zuberotar dantzak ere ikasi zituen. Hogeita hiru urte zituela apendizitisaren ondorioz hil zen.
SC-002c A03 Hamasei urte ditu eta euskara ikasi zuen. Soinua jotzen du eta badakizki Luzaideko dantzak. Badu Luzaiden irabazitako sari bat .
SK-006a A02 liburua Iruñeko toponimiari buruzko liburuaren aurkezpena.
IR-014b A04 Hamahiru urtez egon zen hotelean lan egiten, ezkongabea zenean. Behin ezkondu eta gero etxean josten zuen. Josten nola ikasi zuen.
X-008e A01 gehiegizko klausulak Kontratu askotan aurkitzen dira gehiegizko klausulak. Adibideak: telefonikako kontratuak, dendetan itzultzeko eskubidea ukatzen duten klausulak, pisu erosketetako kontratuetan... 1994tik indarrean dagoen legea eta zenbait adibide: desoreka sortzen dutenak, gehiegizko penalizazizoa dutenak, dendariari prezioa aldatzeko baimena ematen diotenak... Bere ustez, kontratu bat sinatzeko orduan jendeak ez die behar bezalako arreta ipintzen klausula hauei. Garrantzitsuena jendeak gehiegikeria hauen aurrean defendatzen gaituen lege bat dagoela jakitea da.
X-015b A07 isunak Han mozkor gidatzeagatik isunak gogorragoak dira hemen baino. Anitzeko jaien eta elkarteari buruz. Han ere, zenbait tokitan, elkartzen dira euskaldunak afaldu eta musean jolasteko. Beti hemengo kontuen gainean hitz egiten dute. Agurra.
X-011a A02 bizimodua Manuel hogeita hamasei urtez egon zen baserrian. Baserri txarra zen eta Doneztebera joan zen lanera. Agustin, hogei urterekin soldadu joan zen arte, baserrian bizi izan zen. Santanderren egon zen soldadutza egiten, ongi pasatu zuen. Itzulitakoan aizkora hartuta Iratira eta gero Frantziara joan zen lanera. Gero fabrikan sartu zen. Ezkongabea da. Margarita hamalau urterekin atera zen neskame lanera, Donezteben. Gero hara joan zen bizitzera. Felipe hogeita zortzi urtez egon zen etxean. Orduan ezkondu zen eta Donezteben denda ireki zuten. Ezkondu arte, mendian egon zen lanean.
X-011a A12 elkartea Margaritak goizean zazpi kilometro oinez egiten ditu. Gero etxeko lanak egiten ditu eta lasai bizi dira. Agustinek baratzea du eta bertan eta paseoetan ibiltzen da. (74:00") Arkupek ez du udaletxeekin traturik egiten. Bere lokalaren erdia Nafarroako Gobernuak ordaindu zuen eta beste erdia beraiek. Agurra eta eskerrak.
N-075 A01 Lehen Ustaritze Lapurdiko hiri nagusia zen, eta orain Baiona bada ere, beti izan da han kultur kutsua. Nafarroa ezagutu nahi zuen eta bere ahizparekin bidaiatzen hasi zen. Zenbat eta gehiago ezagutu, orduan eta gehiago maite zuen Nafarroa. Barandiaranen lagunak ziren eta lan bat egiteko esan zien. Aezkoako Ariari buruz egin zuten, eta Garaioan gelditzen ziren. Bai berak eta baita bere ahizpak ere Auritzeko senarra hartu zuten. Bera ezkondu zenean hogeitabost urte zituen, eta Iruñera joan zen bizitzera.
N-075 A03 Bere familiakoak beti ibili izan dira kanpoan. Baina bere herrian beti izan dira laborari eta errotariak. Ama Donostian eta aita Filipinetan jaio baziren ere, beti izan dira oso euskaldunak.
N-075 A05 euskara Auritzen ere egon da. Bertan ere egiten da euskara. Badago iparraldeko emakume bat ezkondu zena eta bertan bizi dena. Bere ahizpa ere han bizi da, senarraren ama bezala, nahiz eta Baztandarra izan. Bera itzultzailea da. Baina euskararekin beste hizkuntzekin baino gehiago kostatzen zaio. Bere ustetan familia da gauzarik inportanteena, eta gurasoek seme-alabei eman diezaieketena beste inork ezin diela eman uste duenez, bera etxekoandrea da.
IC-002a A05 Ohiturak oso ezberdinak dira orain. Zenbait pertsonari buruz.
II-078b A01 erlijioa: apaizak Aurkezpena: Aita Iratzederrek hitz egingo du Aita Lertxundiri buruz. (02:15") Aita Lertxundi Ziburukoa zen. Bere aita Oriokoa eta ama Azkaindarra zen. Bi familietako (aita Lertxundirena eta Aita Iratzederrena) birramonak senideak ziren. Hemezortzi urte zituela erabaki zuen Lertxundik apaiztea. Jerusalemera bidali zuten eta bertan eman zituen sei urte. Jadanik musikaria zen. Hango kantu zaharrak ikertu egin zituen. 1939an itzuli zen. Hemen ere euskal kantuak biltzen hasi zen herriz-herri. 1947an Kantikak bere liburu handia argitaratu zuen. Berriro ere Jerusalemera joan eta han eman zituen bost urte. Itzuli zenean Pasioa egin zuen.
II-078b A03 Euskal kantuekin egiteko zegoen lanari buruz Iratzederrek idatzitako eskutitzari Lertxundiren erantzuna.
II-078b A08 euskara: euskalduntzea Armonizazioak egiten bazituen ere, ahots batekoak nahiago zituen. Herriak ahots batez abesten zuen eta berak beti zuen herria gogoan. 1967an Zumarragan elizgizonen biltzarre handia egon zen. Aita Lertxundik ordurako urte osorako eliz-liburua eta kantuak eginda zituen. Baina lan hauek alde batera utziz, hasi ziren haiek euskaratze-lanean, gero berak egindako zenbait kantu hartu bazituzten ere. Hegoaldekoek ez zuten beraiek egindako lana baloratzen jakin.
II-078b A10 abestia Lertxundik 1947an kantu berriak entzutean idatzi zuena. (32:00") Elizako abestia. (33:13") Kantu berriak entzutean idatzitakoaren jarraipena.
PP-033 A01 Herrian zoriontsua ez zen eta Bartzelonara joan zen gazte bati eta bere familiari buruz.
PP-033 A03 kontakizuna Familiari buruz. Anaia-arrebak. Antonio Errementaneara joan zen morroi eta familia ahrekin hazi zen neskarekin ezkondu zen. Emaztea operatu eta gero berriro etxera joan zenean, komunean erori eta hil egin zen. Feliziano, Emilio, Hilarioren eta hauen andreen eta lanen istorioak. Anaiarik gazteena seminariora joan zen hogeita bat urte bete zituenean. Seminarioko kontaerak.
PP-033 B01 kontakizuna Ama zazpi urterekin neskame etorri zen. Egon zen etxeko andreak gangrena hartu zuen hanka batean, eta moztu behar ziotela esan ziotenean, nahiago zuela hil esan zuen. Emakume hura hil egin zen eta bere amak hazi behar izan zituen hamar haurrak. Etxe hartan egon zen hemeretzi urtetan ezkondu zen arte. Bere senarraren gurasoek morroi eta neskame bana zituzten; baina lagundu beharrean gaiztakerietan ibili ziren eta ezer gabe utzi zituzten. Familiaren istorio gehiago. Osabak Ameriketara joan ziren 1930ean. Gerra zetorrela eta, ilobak beraiekin eraman nahi izan zituzten Ameriketara. Baina ez zituzten gurasoak bakarrik utzi nahi izan eta baten bat hemen gelditu zen. Hango eta hemengo familiako kontuak. Senideen senar-emazteak.
N-039 A01 Norbait pianoa jotzen ari da. (15:00") Etxean zegoen jendeak egin duena eta egiten ari dena. (19:00") Jaten ari direnari buruz.
N-039 B02 Erratzuko Etxebeltz elkarteak antolatutako ekitaldiak: Emigrazioari buruzko hitzaldia. Mikel Aranburu eta Alberto Aldai egon ziren hizketan. Margo-txapelketan hamasei pertsonak hartu zuten parte, bi haur barne. Lehenengo saria Javier Igoak, lesakarra, jaso zuen eta bigarrena, Paz Unkianok, hernaniarra. Epaimahaikideak. Mikologiari buruzko hitzaldia izango dute hurrengo larunbatean, hizlaria, Xabier Lazkibar, Arantzadiko kidea, izango delarik. Igandean, "Pequeño Teatro" taldeak obra bat antzeztuko du. Margo-lehiaketa izan ezik, beste guztia euskaraz izan da.
N-039 B03 Gimnasia egiten hasi dira berriz ere. Aurten ez da gizonik joaten. (25:20") Arraiozko zubian istripua egon zen. Ez zen zauritu larririk egon. Frontoia egiten ari dira. Txistea. (30:00") Elizondoko feriari buruz.
X-005a A02 bidaia - elbarrituak Elbarrientzat oporretan joateko programa. Aukera ezberdinak dituzte: Italia, Paris eta Benidorm. Bakarrik edo laguntzailearekin joan daitezke. Koordinatzaileak berak antolatzen ditu. Insersok adineko jendearentzat oporretarako programa antolatu du. Nafar Gobernuak, berriz, balnearioetan egonaldiak antolatzen ditu. Insersoko bidaietarako lekua eskatzeko prozesua aldatu egin da. (22:50") Albisteak.
I-055 A05 euskara Ez zuten Igoara joateko ohiturarik. Ilarregi, Auza, Larraintzar, Alkotzera... joaten ziren. Ni "aperretxia" naiz horretako (niri asko gustatzen zait hori). Euskara batua eta euskara ezberdinak. Egozkue eta Leazkueko euskara Lantzeko euskararen antzekoa da.
S-004b A01 hitzaldia Satrustegi Euskaltzaindian sartu zeneko hitzaldia. (49:40") Abestia.
SD-001b A03 kontakizuna Albisturrenean gizonik gabe bizi ziren. Familia hari buruz hizketan. Etxe hartatik pasatu ziren gizonen gainean. Etxolan hil zen gizon bati eta bere hiletari buruz.
SD-009a A01 nekazaritza Bere buruaren aurkezpena. Musika eta txistua nola ikasi zituen. Hogeita lau urtetan ezkondu eta gurasoek zuten ostatua berak hartu zuen. Seme eta alaba bat ditu eta bi iloba. (03.35") Sarako jende gehiena laborantzatik bizi da. Ondasun txikia dutenez, seme-alabek kanpoan, lantegietan lan egiten dute.
SD-009a A04 ikasketak Ataunen joan zen eskolara. Maisua ere herrikoa zen eta hark ere ez zekien gauza handirik. Adinekoa zen eta ez zuen metodologia zehatzik, baina bihotz handikoa zen. Abertzalea zen. Euskaraz hitz egiten zien beti. Gerokoek, berriz, euskara hitz egitea debekatzen zieten. Gero seminariora joan zen Donostiara eta bertan hamabi urte eman zituen. Hasieran gogorra zen berak euskara besterik ez zekielako. Hogeita lau urte zituela aurrera jarraitzea erabaki zuen. Ikastea gustoko zuen eta Parisera joan zen. Filosofia eta soziologia ikasi eta Euskal Herriko arazo abertzalari buruzko tesia egin du. Geroztik Baionan bizi da. (20.40") Aita gurea euskaraz.
D-012 A05 kontakizuna - eguraldia: uholdeak Ahizpak ileapaindegia jarri zuen eta Tolosara joan zen berari laguntzera. Beste ahizpak taberna zuen eta bertan eman zituen gero hamaika urte. Gerraren ondoren uholdeak egon ziren Tolosan eta abereak ere eraman zituen. Bizi izan direneko etxeak.
D-012 A02 Aita emakume ezkongabe baten semea zen eta beste etxe batean hazi zen. Mutil eta neska bat eraman zituzten etxera eta azkenean biak ezkondu ziren (bere gurasoak izan zirenak). Abizena apaizak jarri zien. Beraietako bat ere ama ezkongabe baten alaba zen eta hamasei urte zituela ezkondu zen bere etxean morroi zegoenarekin.
D-012 A03 Behiak zaintzen egon ohi zen. Gerra-garaian ere bai. Gero artzaintsa ere aritu zen.
SS-002b A01 ogibideak: musikaria Bere gurasoak euskaldunak ziren, biak Urdiaingoak. Baina bere amaren gurasoak Ameskoarrak ziren. Haiek ez zekiten euskararik. Berak ordea, erdara ikasi zuen, amaren lehengusuak, Ameskoakoak, sarritan bisitan joaten zirelako. Baina Urdiaingo jendeak ez zekien erdararik eta eskolan hasten zenean ikasten zuen. Maisua ona zen eta erretiratu zenean, bere zerbitzuaren truke zerbait eskaintzera joan zirenean, berak urtean 200 pezeta besterik ez zuen eskatu. (03:25") Jai handietan herri osoan zehar eske ibiltzen ziren danbolinjoleak, eske ibiltzen ziren etxez-etxe. Udaletxeko elekzioak galtzean bota egin zuten danbolina. Ordurako Migel Joxek bazekien txistua jotzen. Bi urtetan ahaztu egiten dira gauzak eta gero denak pozik beste honekin.
SM-006a A01 Mezkiritzeko eta Iruritako euskarak. Ferminek bere izena eta adina esaten ditu.
X-020a A03 gosea: gose greba Gose greban dauden hogeita zortzi alkateek ur-poteoak egiten dituzte, herriak hor daudela ikus ditzan. Donostiara joan dira presoak bisitatzera baina zenbait arazo izan dituzte ertzantzarekin. Lehenengo ospitalean zeuden presoak ikusten egon dira eta gero Martuteneko espetxera joan dira. Bertan txistua jotzen eta abesten aritu dira eta presoak leihoetara irten dira. Baina emakumeak dauden aldera joan direnean, ertzantza agertu da eta Lezoko alkatea atxilotuta eraman dute. Besteak denuntzia jartzera joan dira eta askatu egin dute. Bueltatu dira eta giroz aldatzeko, ur-poteoa egitera atera dira Altsasun. Gose-greban jarraituko dute alkateek larunbata arte.
II-123a A05 Maurice Paponen aferaren inguruan (frantsesez).
N-066 A01 eguraldia Gero eta jende gutxiago joaten da mezatara . (02:00") Eguraldi kaskarra dago eta udaberria atzeratuta dago. Bizimodua asko aldatu da. Hizketan lasai aritzeko jenderik ere ez da aurkitzen. Lehen maiatzerako gereziak jan egiten ziren. (05:30") Herriko zenbaiti buruz. (12:05") Eskolako lanen inguruan: grabaketa, hogeita bost barazki mota bildu behar, lore eta guzti.
N-066 A02 nekazaritza: txertaketak Txertaketak nola egiten zituzten. Behi kaka eta oihalez inguratzen zituzten zuhaitzak. (17:45") Ohiturak eta gauzak egiteko moduak ahaztu egiten dira. Dena aldatu egin da.
X-023b A02 (10:15") Bertiz oihana Europako basoen zerrendan sartzea nahi zuten eta horretarako urtetan batere esku sartzerik ez izanaren eskaera bete behar du. Hau dela eta, baso horretan garbiketa egin nahi izatearen aurkako jarrera erakusten diote Nafarroako Gobernuari.
X-023b A03 UEMA UEMAko udalek ez dute erdararen kontrako jarrerarik, erabili behar dutenean egiten dute, baina euskaraz funtzionatu nahi dute. Eremu euskaldunean daude eta askotan, kontrako egoera aurkitzen dute: euskaraz zerbitzua jaso nahia eta ezina. Aurtengo UEMAren eguna Zeanurin izango da. Egitaraua hau da: ekitaldi ofiziala, musika, herri kirolak, herri bazkaria, pailazoak, erromeria, etab.
X-023b A04 errepidea Bidesariak kentzeko arrazoiak. Nafarroa zeharkatuko duen errepidearen inguruan. Durango-Zarautz mendi martxa.
XH-001 A01 abestia - txistea (03:35") Aste honetan Xorroxin Irratia ikastolan egongo da. Gaur 4. mailako haurrak arituko dira. Bakoitzak bere burua aurkezten du. (12:10") Ekintzen egutegia: Santa Agata, Orakundea, Inauteriak... Etxeko animaliak zaintzeko iradokizunak. Txisteak. Abestia.
XH-001 B01 asmakizuna Zorionak. (17:40") Lehiaketa: asmakizunak.
XH-023 A04 Zorion emateak abestiak dedikatuz.
SK-001a A02 Azkue Laffitek Azkue nola ezagutu zuen. Berarentzat egin zituen lanak. Azkueri buruzko iritzia: frantsesa erabat ez menperatzeak ekarri zituen akatsak, ez zen hizkuntzalaria. Baina asko zor diogu. Batzuetan azkarregi egin nahi izaten zuen lana. Pertsona bezala nolakoa zen: sinplea zen eta diru arazoak bazituen ere, ez zen batere berekoia. Berak ezagutu zuenean jada zahartuta zegoen. Gramatika gaiak jorratzen zirenean piztu egiten zen eta memoria ona zuen. Bere munduan murgilduta zebilen.
SK-006b A02 Miguel Sanzek egindako adierazpenei eta Euskal Herria Irratiari 1990.ean lizentzia ukatu eta gero jarritako errekurtsoaren erantzunari buruz egindako prentsaurrekoa.
II-129b A01 bizimodua Aurkezpena. (03:10") Ostatuan beti zegoen jendea. Orduan ardoa eta limonada besterik ez zegoen. Gazteak kantatzen aritzen ziren.
II-129b A07 Oraingo haurrek hasieratik dute dirua eta nahi duten guztia. Ez da inoiz egindakoaz lotsatu behar, bizitakoa bizita dago eta irri egin behar da. (44:20") Agurra.
II-146a A01 bizimodua Sarako Ametsa etxean bizi da Manex. Kantu eta bertso asko idatzi izan ditu. (01:48") Saran bertan jaio zen 1917an. Lau anaia eta arreba bat ziren eta bera bakarrik bizi da. Aita zurgina zen eta ama etxekoandrea. Sarako eskolan egon zen hamabi urtetan utzi zuen arte. Ziurtagiria jaso zuen eta Donibanera eraman zuen amak. Han lanean utzi zuen. Gogorra zen baina euskaldunak horretara ohituta zeuden. Hemezortzi urte zituela marinan sartu zen hiru urtetarako. (05:50") Parisen bizi zen eta bertako gazte batekin ezkondu zen. Hori du pena. Semeak ez daki euskara eta hori barkaezina da euskaldun baten semea izanik.
II-146a A03 kontakizuna Ehun bat bertso ditu eginda. Bera lagunek agertu dute, berak berarentzat idatzita zituen. Tristea da gazteek euskararik eta Euskal Herriko gauzarik ez jakitea, baina are gehiago helduek interesik ez izatea. Hori dela eta, pena merezi du zerbaitetan saiatzea. Atera zituen lehenengo bertsoak: Mirandan preso zeudenean hango bizitza azaltzeko hamar bertso egin zituen. Nola kaleratu ziren kontatzen du.
II-168a A07 euskara Orain dituen lagunak. Erizain zenbaitek badakite euskaraz. Berdin irakurtzen du euskaraz zein frantsesez. Hobe ulertzen du zuberotarrez euskara batua baino. Badu kultur gosea. Berak ez du musikarik jotzen baina dantzaria zen. Gaur egun dantza taldeetan gehienak neskak dira. Bere dantza irakaslea. Pastorala eta jaien inguruan. Maulen frantsesa, euskara eta gaztelera entzuten ziren, bertako lantegietan espainiar asko aritzen baitziren lanean. (45:50") Agurra.
IC-016a A08 Grabaketa nork entzun behar duen. Herrian ez dago ostaturik. Herriz herri euskaldunen bila ikerlearen ibilera. Uztargile gipuzkoarra ibiltzen zen herrian. Behien lanak. Ez dago tirabira politikorik herrian. Herrian ez dago apaizik, igandeetan Iruñetik datorren apaiz batek ematen du meza. 40 lagun inguru bizi dira herrian. Herriak hutsik gelditzen ari dira.
IR-019 A02 Ameriketara joan baino lehen kontrabandoan ibili zen. Jubilatuen bidaietan ongi pasatu du. Fiteroko balnearioko egonaldia oso atsegina izan zen. Etxeko lanetan pixka bat laguntzen du, baina orain ezin da joan zizen bila lehen bezala. Ostatuetan askari edota afari onak egitea gustatzen zaio.
IR-020 A05 Eskolako egungo kontuak. Behiak atera eta sartu. Ez dute Irati Irratia entzuten. Iñaki Camino aezkera aztertzen ari da.
IR-020 B01 Irati Irratiko ohiko programazioa: haur bat kantatzen; legatza labean egiteko errezeta; mazapana egiteko errezeta. Itoizko urtegiaren kontrako ekitaldiak.
IC-004b A01 Jaiak dira. Eguaraldiak hoztu du egun hauetan. Baratzean ez da guztia sortzen. Atentatua izan da Bartzelonan hildako eta zauritu askorekin. Politika gauza itsusia da. Alderdi politiko gehiegi daude. Margaret Thatcher. Telebista hondaturik dago. Telefonoaren faktura erreklamatu zuten. Biek kobratzen dute erretiroa baina gutxi da. Agintariek dirusariak berdindu behar dituztela erraten dute baina ez dute egiten. Agintariek asko kobratzen dute. Iloba Lesakan du, erizain laguntzaile, aldi baterako kontratu batekin. Lanpostu batzuetan euskara beharrezkoa da. Erizainak eta laguntzaileak beharrezkoak dira ospitaletan baina ez dute hartzen inor behin betiko kontratupean. Jende guztiak ikasketak ditu eta gero lana aurkitu ezinean dabil.
IC-012 A01 Martutenen Abaurregaineko emakume euskaldun bat bizi da, hiztunak harengana jotzea gomendatzen dio ikertzaileari.
IC-012 A08 gramatika: lexikoa Ikertzailearen ibilera Zaraitzun barrena. Donostiako jendeari oihanean ibiltzea gustatzen zaio. Iruñerako autobusak. Aria oso herri euskalduna da. Aezkoako herri guztietako euskara berdina da. Oiloa, oilasko, behiak, ardiak, ahuntzak, eta akerra hitzak.
IC-006a A02 Orain ez du aziendarik. Lehenago hiru behi, bi aretxe eta zaldi bat zituen, baina denak kendu zituen. Bakarrik bizi da etxean eta gaur urteak betetzen ditu.
IC-005a A07 Ez du kotxea gidatzeko karneta, gaztea zelarik ez zen kotxerik. Orain gaztea balitz karneta aterako luke, eta nahi duen lekura joanen litzateke bere kotxearekin.
IC-002c A05 Muskildarako bidea. Aspaldian ez da joan oinez. Semeak noizean behin eramaten du kotxez. Malda hori oso gaiztoa da jende zaharrarentzat, oso pikoa baita. Ikertzailearen ibilbidea. Hiztuna beldur da ez ote dion norbaitek barre eginen grabaketan jasotakoari.
IC-002c A07 Bidaia gutxi. Zura komunaletik eta oihan partikularretatik ateratzen da. Irati ibarraren komunala da. Herriko beste euskaldunak. Gaztaroan lan asko eta dibertsio gutxi.
IC-004a A04 Abaurregainean zegoela, nagusiek siesta egiten zutenean, zizen bila joaten zen karabinero baten alabarekin. Ez du antzinako otoitzik edo kantu zaharrik gogoratzen hau baizik: "ogi zerutik etorria zu zera gure poz guzia". Gauzak, eta euskara bera ere, ahazten dira erabiltzen ez badira. Ez du nahi argazkirik egin diezaioten, itsusi ageri dela iruditzen zaiolako.
IC-009a A07 Baratzeko lana. Sukaldeko gortinak belztu dira kearengatik. Etxean ezarri berri duten zurubia hautsi da eta erreklamazioa egin dute. Orbarako Maixterrena etxea konpondu berri dute eta antzeko zurubia ezarri dute.
IC-009a A09 Ikertzailearen kotxea hondaturik dago eta beste bat utzi diote. Kotxea konpontzea oso garestia da.
IC-010a A02 BUKATU GABE DAGO. Etxeko sua. Bazkaria beheko suan prestatzen du, gero itzaltzen du eta afaria gaseko sukaldean prestatzen du egurra ez gastatzeagatik 548 €, 80.000 pzta., egurra etxera ekartzeagatik 2000 pzta.
N-002 A03 Oso erlijiotsuak ziren. Ermitetara joaten ziren, baina ez erromerian, errogatiban baizik. Opila eramaten zuten mezatara eskaintzari. Meza latinez zen eta sermoia euskaraz. Zenbait familia aberats bizi zen Aldatzen neskame batzuk zituztenak. Igandeetan gizonak musean aritzen ziren tabernan. Automobil bat lehen aldiz ikusi zutenean harritu ziren zuen indarrarekin. Senarra gerrara joatetik libratu zen Iruñean idazkari ezagun batek etxera bidali zuelako. Orain bizitza hobea da gaztetan baino. Gaurko gazteak alaiago bizi dira lehengoak baino.
N-030 A04 Sortzez Etxebertzeko bordakoa da. Anaia zaharraren heriotza: Bordan kukuso asko zeuden eta horregatik anaia kanpoan egiten zuen lo. Han nonbait hoztu zen eta birika minak jota hil zen. Gaixorik egon arren ez zen arrenkuratzen, lotsatzen bide zelako. Hiztunak urrezko ezteiak ospatu ditu berriki.